Jak měřit návštěvnost z affiliate zdrojů

Měření návštěvnosti z vašeho affiliate programu může být komplikované. Nemáte možnost označkovat jednotlivé odkazy, protože ty jsou generované systémem a nemohou, tak obsahovat UTM tagování. Bez něj měřící kód Google Analytics je nemůže označit správně jako affiliate partnery. Nezbývá nám než pro určení pro změnu využít jiný způsob. Buď nastavíme filtry na úrovni Google Analytics nebo použijeme  Google Tag Manageru, což je řešení, kterému se bude věnovat guest post, který připravil Tomáš Kumsta z Medio Interactive a které používáme u našeho eshopu s nábytkem.

Omezení v Google Analytics

Filtry v Analytics sice mohou být jednodušší možností v případě, že posíláte parametr a_box výhradně v URL query (např. www.example.cz?a_box=1), protože je možné změnit medium podle vašich představ. Jenže v momentě, kdy se parametr nachází v URL fragmentu (např. www.example.cz#a_box=1), tak je měřícím kódem ignorován a filtr nebude fungovat. Parametr totiž už nelze v Analytics dohledat, protože URL fragment se do Analytics neposílá. To vám limituje možnosti, jak pak tyto zdroje rozpoznat.

Pusťte na to Google Tag Manager

Velmi vám tady může pomoci nástroj Google Tag Manager. Tento nástroj slouží ke správě a implementaci různých měřících, remarketingových a konverzních kódů a můžete ho využít i pro implementaci Google Analytics. V tom případě můžete pro určení, zda jde o affiliate přístup, naprogramovat krátký Javascriptový kód a jasně si takovou návštěvu označit. Kód prohlédne URL fragment a query parametry, a v případě, že se v nich nenachází parametr a_box, vrátí zdroj návštěvy z referreru:

function() {
var patt = new RegExp("a_box");
if(patt.test({{url.query}}) || patt.test({{url.fragment}})){
return {{referrer.hostname}};
}
else{
return undefined;
}
}

Proměnné jako {{url.query}} jsou definovaná makra v Google Tag Manageru.  Jak je správně nadefinovat si ukážeme později.

Zdroj návštěvy už známe, teď skoro stejný kód použijeme pro nastavení medium:

function() {

var patt =  new RegExp(„a_box“);

if(patt.test({{url.query}}) || patt.test({{url.fragment}})){

return „affiliate“;

}

else{

return undefined;

}

}

V GTM tyto kódy vložte do nových maker typu Custom Javascript. Nové makro si jednoduše ve vašem kontejneru vytvoříte pomocí červeného tlačítka New a výběru možnosti Macro:

Nové makro si jednoduše ve vašem kontejneru vytvoříte pomocí červeného tlačítka New a výběru možnosti Macro:

Poté jej nastavíte jako níže na obrázku a vložíte kód podle toho, o které makro půjde. V rámci tohoto návodu použijeme názvy isAffiliateReferrer (pro kód vracející referrer) a isAffiliateMedium (kód pro nastavení medium):

makro-1

Pro správnou funkci kódu musíme vytvořit další tři makra (url.query, url.fragment a referrer.hostname):

Referrer.hostname je makro typu URL a Component Type Hostname. Nezapomeňte zaškrtnout Strip WWW políčko.

Pro správnou funkci kódu musíme vytvořit další tři makra (url.query, url.fragment a referrer.hostname):

Url.query je opět typ makra URL s Content Type Query, ale bere se z URL stránky.

Url.query je opět typ makra URL s Content Type Query, ale bere se z URL stránky.

Poslední url.fragment je skoro stejné jako url.query liší se pouze v Component type – fragment.

Teď už zbývá jen naklikat tato makra do tagu pro Google Analytics. V případě, že stále máte klasické Google Analytics, tak v části Campaign Tracking máte možnosti Source Override a Medium Override, kam vložíte Javascriptová makra, která jsme si tady ukázali.

Pokud máte již Universal Analytics, pak je vložíte do části Fields to Set tímto způsobem:

Pokud máte již Universal Analytics, pak je vložíte do části Fields to Set tímto způsobem

Díky tomuto nastavení pak máme v Analytics odlišné medium návštěvy od návštěv z referralů. Zdroj navíc zůstává stejný jako, kdyby jej měřící kód detekoval sám. To vám umožní jednodušší analýzu toho kanálu návštěvnosti.  Výsledek v reportech může pak vypadat například takto:

Výsledek v reportech může pak vypadat například takto

Pokud máte nějaké dotazy, tak využijte komentářů pod článkem nebo mi je pošlete adresu kumsta@medio.cz a já se vám pokusím pomoci. Pro další tipy a triky týkající se nastavení Google Analytics a Google Tag Manageru zavítejte také na Medio blog.

About the author

Tomáš Kumsta

Pracuje jako analytik v agentuře Medio Interactive.

View all posts

6x komentováno

  • Díky za skvělý návod :-) Řeším toto pouze v GA na úrovni filtrů a pokud je použit fragment v URL, tak je v GTM jednoduchý trigger, který pokud nalezne fragment v URL, tak do sekundární dimenze „Full URL“ odpálí celou URL i s fragmentem (na kterou pak aplikuji filtry).

    Trochu mi ale v tvém návodu chybí přepis URL zobrazených stránek v případě, že použijí „?a_box“ na jejich původní verzi (bez a_box ID), jelikož ti hodně zasáhne do výkonu a celkových statistik zobrazených stránek.

    Díky a měj se,
    Filip

    • Ahoj Filipe,
      odeslání fragmentu do vlastní dimenze je schůdné řešení, i když mi přijde zbytečné řešit jeden problém na dvou místech, a proto tohle řeším hned GTM.
      Co se vyloučení parametru z URL, tak není v článku zmíněno, ale jednoduše v Nastavení výběru dat (View settings) -> Vyloučit parametry v adrese URL. Tam přidáš ty parametry (jednoduchý seznam oddělený čárkou), které by ti negativně ovlivnili report zobrazených stránek jako právě „a_box“.

      S pozdravem
      Tomáš

  • Tak filtrům se stejně nevyhneš např. u affiliate, které mají zdvojené přesměrování. Jako zdroj se pak přepisuje poslední doména – typicky jméno nějaké agentury. Bude pokračování tohoto článku – nějaké doplnění o tyto skryté bolesti?

    • Já budu jen rád, když to Tomáš doplní. Případně je to výzva na guest post pro Filipa Podstavce.

  • Děkuji za návod. Po jeho aplikaci mi ale Analytics ukazují část návštěvnosti affiliate jako zdroj náš vlastní web. Což je trochu divné. Dá se tohoto nějak zbavit a zjistit, jaký je skutečný zdroj těchto návštěv? Moc děkuji.
    Ondra

    • Ahoj Ondro,
      to je skutečně zvláštní. Jediné vysvětlení, pokud jsi to správně nastavil (makro referrer.hostname musí vycházet z hodnoty referreru a ne URL stránky), tak může být, že máš na webu někde odkaz s tímto parametrem. Je možné, že vývojáři ho už používají pro nějaký jiný účel nebo je třeba affil odkaz například v diskuzi přímo na tvém webu. Pokusil bych se to dohledat podle referreru, pokud ho máš v Analytics uložený.

      S pozdravem
      Tomáš

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>