Press enter to see results or esc to cancel.

Délka cookies v affiliate programech

Z pohledu partnera platí, že čím delší platnost cookies, tím lépe. Jak to vnímá inzerent?

Častý argument pro dlouhé cookies bývá, že lidé nekupují věci hned po návštěvě webu. V této argumentaci je ale základní chyba.

Lidé jsou totiž rozdělení do skupin podle toho, v jaké fázi nákupního cyklu právě jsou. Někteří tedy nekoupí hned, někteří ale ano. Taková skupina je výrazně menší, a proto se na ní podstatně hůře dělají objemy v provizích. Nicméně, i tady se dá kouzlit.

Pro koho jsou dlouhé cookies?

Značky, které nemají velké renomé, typicky dávají delší dobu platnosti cookies. Setkat se s nimi můžete i v hodně konkurenčních segmentech u e-shopů, které se chtějí zpočátku odlišit a přilákat partnery. Jakmile ale značka roste, respektive se zvětšuje zásah jejích marketingových aktivit, bude dobu platnosti cookies pravděpodobně snižovat. Mám s tím vlastní zkušenost a občas to můžete vidět v akci i jinde, viz tweet níže.

Co chtějí opravdu velké značky?

Je to jednoduché. Velké značky umějí masivní marketing ve všech fázích nákupního procesu. Honorovat někoho formou provize budou jen v případě, že se stane doklepávačem objednávky.

Třeba Trivago – gigantická značka v cestovním ruchu – má dobu platnosti v affiliate programu vázanou na session o době 60 minut. Její platnost skončí po 60 minutách nebo uživatel vypne prohlížeč. Nedají vám provizi za to, že někoho ubijí svým remarketingem za den či týden.

Proti tomu je 12 hodin u české Alzy ještě velká pohoda.

Co s tím mohou dělat partneři?

Opět relativně snadná odpověď. Kdo nechce v ohrožení případným zkracováním cookies, musí tvořit takový typ nabídku/obsahu, jaký stojí co nejblíže konci konverzní cesty.

Dřív to byly kupóny, které v našem prostředí velkým programům moc nevoní, i když je do nich sítě tlačí. Cashbacky také nejsou pro každého, ale nezdá se mi, že by byly tak nepopulární, jako kuponové weby.

Hodně dobře funguje recenzní obsah (kloubouček pro Ivana, který trend sledoval už v roce 2013). Konkrétní hodnocení věcí je to, co lidé často hledají před nákupem, který není impulsivní. Stejně tak průvodci výběrem a seznamy nejlepších nebo dle jiných kritérií seřazených produktů. Vadou na kráse takového obsahu je, že ho neuděláte za hubičku.

Dodatek pro inzerenty

Férové je ale říct, affiliate partneři mají více přínosů, než jen konverze. Těžko značkám vyčítat, že to tak nevnímají, když se affil profiluje jako pomalu to nejlepší z výkonnostního marketingu. Partneři třeba pomáhají značkám vytlačovat konkurenty třeba z výsledků vyhledávání a je třeba, aby na to značky myslely. Viz screenshot z mé přednášky SEO vs affil z jara 2016.

Společně se ZOOT se nejačastěji zobrazují i dva affiliate weby.

Obsahové affil weby, které inzerují v PPC systémech, také mohou zabírat místa konkurentům. Odpověď na otázku, jestli vedle sebe chcete reklamu konkurenta, nebo partnera, je docela jednoduchá.