Press enter to see results or esc to cancel.

Jak řídit náklady na affiliate program přes provize a cookies

Základem úspěšného byznysu obecně je růst obratu a optimalizace nákladové struktury. V affiliate programu je to také tak. Na jednu stranu se snažíte co nejvíce růst, zároveň ale program musíte držet na rozumných nákladech. Ty má každá firma stanovené jinak, ale ať už sledujete jakýkoliv cíl, musíte něco udělat, jakmile se vaše nákladová křivka od něj začne odchylovat

Cíle a sledování

Řekněme, že máte stanovené cílové PNO vázané na určitý atribuční mobel. Měsíční PNO jsou na obrázku modré sloupce, cíl je oranžový. V jednotlivých měsících roku pak jasně vidíte, jak je pro vás program efektivní.

PNO a cíle

přehled PNO v měsících

Protože řízení PNO je u affiliate poměrně těžší, než u jiných kanálů, bude každý měsíc výsledek klidně velmi odlišný. Proto má cenu reagovat až na dlouhodobé trendy.

Tip: vytvořte si vlastní medium=affiliate v Google Analytics podle tohoto návodu

Co dělat, když se to stane?

Možnosti máte v zásadě dvě hlavní. Optimalizovat nebo skončit.

Když chcete jít cestou optimalizace, máte opět několik cest. Můžete:

  • redukovat ty partnery, jejichž aktivity jsou pro vás v každém z modelů, který používáte
  • upravit výši provize
  • změnit dobu platnosti cookies

Platnost cookies

Doba platnosti cookies je pro vás tím důležitejší, čím jste větší značka se značným zásahem v ostatních kanálech. Už jsem psal, jak si – ale jen zpětně – vysledovat, které objednávky s nárokem na provizi uzavírá jaký kanál. Obecně by mělo platit, že čím větší brand, tím kratší platnost cookies. Viz. Amazon a jejich 24 hodin nebo cookie pro jednu session na AliExpressu.

Takže pokud v čase rostete (je to váš cíl), měli byste na tuto cestu myslet.

Každá partnerská taktika totiž funguje jinak. Někomu s vašimi atribučními modely dobře fungují xml katalogy, jinému zase propagace na sociálních sítích, dalšímu běžný redakční obsah. Hodně také záleží na samotném provedení affil webu.

Výše provize

Snížení výše je nejrychlejší cestou, jak snížit náklady. Zasáhne plošně všechny, na rozdíl od změny doby platnosti cookies.

Výsledky

Ze všeho nejdřív se na vás budou zlobit partneři. Přijdou o část svých příjmů. Ale v první řadě jsou to vaše peníze a vaše podmínky. Každý z nich by reagoval stejně, pokud by se jednalo o jejich business. Jen se na to zatím neumějí nebo nechtějí pochopit.

Nákladové výsledky se dostaví docela rychle, už za dva měsíce vidíte, jak se to povedlo.

Tohle celé je samozřejmě založeno na reálné situaci, kterou jsme řešili v MT Nábytku. S jednotlivými většími partnery jsem vše řešil osobně, ale aktuálně mám dojem, že by se takové vysvětlení mohlo hodit mnohem více lidem.