Press enter to see results or esc to cancel.

Spolupracovat s cashbacky nebo ne?

Na blogu Michala Hardyna se jako reakce na jeho výměnu názorů o přínosu cashback portálů pro eshopy s Honzou Kaliankem objevil článek s vysvětlením, jak Michal cashback portály vnímá.

Šikovně v něm odešel od původního tématu, jestli je cashback přínosný pro majitele eshopů k tvrzení, že cashback je věrnostní portál. Na to se přirozeně nedá nic namítnout, uživatelé cashbacku věrní pochopitelně  jsou a dostávají za to odměnu. Jejich věrnost ale patří portálu a vzniká jen díky slevě, protože „peníze zpět“ nic jiného, než sleva nejsou.

Jako správce provizního programu eshopu se na to můžu dívat dvojím způsobem. Pokud bych chtěl cílovku, kterí cashback využívá, brát jako obdobu vlastního věrnostního programu, pak to je možné pouze tehdy, pokud cashback portál nenabízí uživatelům i moje konkurenty.

Jakmile tam ale konkurenti jsou, je možná „věrnost“ ta tam. Portál pak není nástrojem k projevení loajality za cenu garantované opakované slevy a tudíž nemůže být náhradou věrnostního programu eshopu.

Sám proti cashbackům nic nemám, náš program s nimi spolupracuje a ověřili jsme si, že s některými to má smysl. Pokud navíc výkon sledujete v kombinaci PNO a last click atribuce, pak je cashback přímo ideální. Málokterý affil zdroj dovede tak efektivně doklepnout návštěvníka k objednávce.

Na českém trhu nicméně jsou eshopy, které cashbackům účast ve svém affiliate programu zakazují. Vidí v nich pouze cestu ke slevě pro zákazníka. Patří k nim třeba Alza, jejíž produktová nabídka se kryje s řadou konkurentů a  která navíc díky brandu na slevy až tak hrát nemusí. Jiné shopy nabízí portálům nižší provize oproti jiným partnerům.

Cashback je prostě jedna z mutací affiliate marketingu jako prodejního kanálu. K tomu každý přistupuje různě, ať už z pohledu nákladů na prodej, nebo optikou etiky (viz. místy nedobrá pověst affilu jako takového).